nova dieta per menjar de tot

Imatge

No pots estar tota la vida perdent pes. No es pot relacionar la paraula dieta a un període de restriccions, obligacions i patiments. Es molt important respectar els aliments ja que la majoria mengem cada dia i sense cap mena de dubte som el que mengem.

Dels aliments n’obtenim els macronutrients que són aquells que necessitem en majors quantitats ( carbohidrats, proteïnes i grasses) i els micronutrients ( vitamines i  minerals) que són els que en necessitem en quantitats més petites.  Dels macronutrients,  entre altres coses n’obtenim l’energia que necessitem per la nostra vida quotidiana.

Anant a lo pràctic; podem menjar patates xips, pizzes, salses, pastissos, xocolatines,…?

Uns càlculs aproximats ens diuen el nombre de calories que necessitem segons els diversos objectius:

  • Perdre pes: 20-25 cal x Kg de pes corporal
  • Mantenir pes: 25-30 cal x Kg de pes corporal
  • Guanyar pes: 30-35 cal x Kg de pes corporal

Amb aquesta informació tenim que si l’objectiu que tenim és mantenir pes, un dia que fem esport ingerirem 30 cal x kg i el dia que no fem esport n’ingerirem 25.

També s’ha de considerar que en el cas de perdre pes a algú li surt un valor per sota de les 1200 cal. seria preferent que acudís a un especialista ja que es considera que una dieta per sota de les 1200 cal no permet desenvolupar totes les funcions del cos amb normalitat.

La majoria dels aliments contenen carbohidrats, proteïnes i grasses en proporcions diferents, així un aliment ric en carbohidrats pot tenir proteïna i grassa en menor proporció.

Quan parlem d’una dieta variada, els percentatges que es donen per a cada valor dels que hem comentat s’obtenen de la relació entre com gastem l’energia i quines fonts ens la proporcionen. Això a grans trets és el metabolisme.

Ara bé, el cos humà té una capacitat limitada per emmagatzemar els nutrients que obté dels aliments.  Això vol dir que:

  • L’excés de carbohidrats s’emmagatzema en forma de grassa.
  • L’excés de proteïnes s’emmagatzema en forma de grassa.
  • L’excés de grassa s’emmagatzema en forma de grassa.

Per norma general una dieta equilibrada és aquella que conté:

  • 55% de carbohidrats
  • 25% de grasses
  • 20% de proteïnes

Amb aquests càlculs senzills podeu fer una aproximació a una dieta equilibrada personalitzada.  Per exemple per una persona de 65 kg que vol mantenir el pes ha d’ingerir entre 1625 i 1950 cal. He anat a mirar la informació nutricional d’una pizza de casa Tarradellas i conté 1569 cal. Les que fan les grans cadenes segurament en tinguin més. Això vol dir que si vols mantenir o perdre pes i vols menjar pizza, el millor que pots fer es menjar-ne només una o dues porcions.

Si decidiu adquirir uns hàbits de vida una mica més saludables i voleu tenir cura de la vostra dieta, trobo de vital importància que apreneu a sentir el propi cos i veure com reacciona als diferents factors externs, en aquest cas a l’alimentació. Si us sentim cansats, perdeu la concentració, us sentiu irritables,… Seria bo que us dirigiu a un especialista.

Hem parlat de les necessitat de macronutrients, no hem parlat doncs dels micronutrients que formen part indispensable d’una correcta alimentació. L’origen dels aliments es clau en l’obtenció dels seus nutrients i hem d’entendre la frase de “som el que mengem” com una filosofia i no només com una frase sense sentit.

La finalitat del post es fer-vos entendre que podeu, mes ben dit, heu de menjar de tot, però amb la mesura correcta. El procés pot ser un tant dificultós perquè de ben segur que la majoria mengem més del que necessitem, i  reeducar-se a menjar el que és necessari pot comportar alguna situació d’ansietat.

Finalment apuntar que la despesa energètica del cos en repòs és inferior a la del cos en moviment, per això la pràctica esportiva té un paper fonamental en el procès d’aconseguir el pes ideal.

De la mateixa manera que el desconeixement d’una llei no t’eximeix del seu compliment, si no saps com funciona el teu cos no significa que no rebis les conseqüències dels teus actes.

Gràcies per llegir!

informació extreta del curs: nutrition for health promotion and desease prevention

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s