entrenament en altura

IMG-20140926-WA0015

L’interès en l’entrenament en alçada ja ve de temps enrere. Al 1968 es van celebrar els JJOO a Mèxic (2240 msnm) i ja va ser objecte de controvèrsia, tant pel que fa al rendiment físic (disminueix gradualment a partir de certa alçada i beneficia a atletes que tinguin adaptació a l’altura) com per als resultats de certes proves ( degut a la menor pressió de l’aire, es contempla que per a proves de velocitat més curtes la resistència de l’aire és menor i afavoreix les marques, fins i tot em sembla que a partir de certa alçada ja no les donen per bones).

Degut a aquesta disminució de la pressió atmosfèrica, el nostre sistema circulatori li costa assimilar tot l’oxigen que conté l’aire i per compensar aquest dèficit comença a generar més EPO (eritropopeyina ) de manera natural, que estimula la creació de glòbuls vermells que són els encarregats de portar aquest oxigen.

A partir d’aquesta premissa s’han realitzat diversos estudis per comprovar quin sistema d’entrenament seria el més correcte per tal d’aprofitar els avantatges que pot oferir el treball en altura.

Per no fer-me pesat (podeu trobar molts d’aquests estudis a internet), els millors resultats s’havien obtingut en els esportistes que feien la seva vida diària en altura, però entrenaven a un nivell més baix ( amb condicions atmosfèriques “normals” com a nivell del mar) i la majoria de beneficis els trobem en la resistència aeròbica.

Actualment existeixen diversos aparells que imiten aquest dèficit d’oxigen per tal d’entrenar o “viure” simulant les condicions de l’altura. Són aparells cars pels que els vulgui comprar, i també he vist centres que en venen un nº de sessions determinades per un preu bastant alt també (10 sessions 400€).

El centre Cenit compta amb una sala d’hipòxia on recrear una situació d’altura de fins a 2500msnm. El seu ús és lliure per a tots els socis del centre. S’hi pot practicar el ciclisme indoor.

És molt difícil diferenciar els beneficis de l’entrenament a la sala d’hipòxia respecte a fer-ho en condicions normals. Personalment és un espai on m’hi sento còmode, tranquil, la calor i la suor estan assegurades per tant importantíssim hidratar-se i fins i tot prendre algun sòlid en acabar ja que el metabolisme treballa accelerat. Els esforços intensos costen més de mantenir i les recuperacions també són més lentes.

L’aspecte mental crec que hi juga un paper molt important per decantar-se cap a aquest tipus d’entrenament. S’ha de valorar el handicap que representa la situació extraordinària de l’altura en el nostre organisme com a un augment en la càrrega de treball, que per al mateix temps destinat a aquesta activitat, representa un entrenament més intens, sobretot pel que fa a la resistència.

Finalment dir que a mi em fa recordar ( de lluny òbviament) els 3 mesos que vam estar al Cuzco, Perú (3500 msnm) i altres aventures fins als 5000 msnm, d’aquí em ve l’interès per l’entrenament en altura. És una bona oportunitat pels clients del Cenit per tal d’intentar millorar el seu rendiment a nivell del mar o per buscar una aclimatació per alguna prova d’alta muntanya, ja que les persones sense experiència en alçada que es contemplin realitzar una prova a més de 1500msnm han de contemplar les dificultats que això comporta.

Gràcies per llegir!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s